Innovatie en duurzaamheid met onderwijs in Gouden Sportwagen!

mei 22, 2012 § 2 reacties

Innovatie en duurzaamheid in internationale context zijn van essentieel belang om onze voorsprong in de land- en tuinbouw vast te houden. De Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen hebben daarom terecht de prioriteit gelegd bij de “belevingswereld” van jongeren in het onderwijs. Door de belevingswereld van jongeren als uitgangspunt te nemen, kunnen bedrijfsleven EN onderwijs meer mensen boeien en binden aan de land- en tuinbouw. Het agrarische onderwijs moet weer “sexy” worden, heb ik in een eerder blog aangegeven, en kan daarmee extra instroom van goed opgeleide arbeidskrachten opleveren. Er zal zeker een betere aansluiting komen tussen arbeidsmarkt en onderwijs! Het plan is nu dat bedrijven een netwerk gaan vormen van zgn. economische clusters, met het onderwijscluster als participant. Hiervoor zijn 3 prioriteiten door de Topsectoren benoemd, namelijk 1)aantrekkelijk werkgeverschap en imago, 2)beroepsgericht opleiden en 3)flexibel en levenslang leren. Hierbij moet internationaal denken en handelen een basiscompetentie worden. Een en ander is terug te vinden op de website http://www.hca-agrofoodtuinbouw.nl onder het kopje Human Capital Agenda (HCA).

Het is goed om in deze verkiezingstijd de politiek te wijzen op bovengenoemde plannen en prioriteiten. We zijn zo weer en halfjaar tot een jaar verder, voordat we een nieuwe coalitie en een nieuw kabinet hebben. De aandacht voor de jongeren en voor het (agrarische) onderwijs mag niet verslappen, anders gaan we straks internationaal zeker achterlopen. Terecht wordt het internationaal denken en handelen een nieuwe basiscompetentie op de agrarische scholen in Nederland als exportland. Want de ontwikkelingen in de landbouw gaan snel, niet zo zeer in West Europa met zijn verstedelijkt gebied. Nee, veel meer in “nieuwe” landen als Brazilie, Rusland, China en zelfs India, die dankbaar gebruik maken van onze Wageningse kennis en onderzoek! Nederland zal daarom zijn eigen eigen ontwikkelingen moeten versnellen, door meer vraaggestuurd onderzoek en innovatie, maar juist ook door versterking van het maatschappelijk draagvlak (duurzaamheid). Het gebruik van social media zal ook in het bedrijfsleven een en ander in versnelling brengen.

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over de “Gouden Driehoek”, met de 3 O’s overheid, bedrijfsleven/ondernemers en onderzoek. Ik zou hier willen pleiten voor de “Gouden Sportwagen” met de 4 wielen overheid, bedrijfsleven/ondernemers, onderzoek EN onderwijs. Want alleen met een goed samenspel tussen deze 4 partijen in economische clusters gaan we vooruit met duurzaamheid en innovatie in internationale context. En nog belangrijker hierdoor wordt het agrarische onderwijs weer “sexy”, want  de aanpak met sportwagens en snelheid spreekt de jongeren aan. Daarom politici: vergeet de (agrarische) jongeren niet en kies voor duurzaam en innovatief onderwijs in een internationale omgeving. Start de Gouden Sportwagen en stimuleer de vernieuwing in het agrarische onderwijs!

Advertenties

Getagd: , , , , ,

§ 2 Reacties op Innovatie en duurzaamheid met onderwijs in Gouden Sportwagen!

  • Cees Zoon schreef:

    “Gouden sportwagen”

    U weet natuurlijk wel wat bedoeld wordt met het woord “goud” in “gouden driehoek”.
    Het staat daar voor duurzaam, succesvol, onovertrefbaar en excellent.
    Dat is wat een goede ondernemer, maar ook onderzoeker of overheid (3 O’s) zou moeten nastreven. Het is de lat extreem hoog leggen. Helemaal verwezenlijken kun je hem niet.. Het betekent dus ook hard blijven werken!
    In die zin zou er voor iedereen een gouden standaard moeten zijn. In het landbouwonderwijs wordt daar dan ook hard aan gewerkt.

    In de parabel van de sportwagen wordt “goud” vernederd tot “bling bling”. Duurzaamheid wordt beperkt tot draagvlak onder jongeren = populariteit. Onderwijs (de 4e O) wordt afhankelijk gemaakt van de markt.

    De “gouden “ lat waaraan Nederlanders zich meten, is slimheid gepaard aan nuchterheid, zoeken in combinatie met uitvoeren, efficiëntie naast kostenbesef, kwaliteit naast uitstraling.
    Persoonlijk succes, de “gouden sportwagen” is helemaal niet zo Nederlands. Het wordt argwanend bezien en er zijn veel spreekwoorden over.

    In het onderwijs is het onze taak om jonge mensen op deze gouden standaard te wijzen.
    Het onderwijs geeft een venster op de wereld. Een wereld waarin Overheid, Ondernemingen en Onderzoek (“gouden driehoek”) aan het werk zijn. Een wereld waar wellicht op een sexy manier gewerkt wordt, waar je ook wel eens persoonlijk succes hebt, maar waar vooral economische krachten vrij spel hebben (“sportwagen”).
    Onderwijs is zelf niet een onderdeel van die driehoek. Dat moeten we zo houden.
    Onderwijs moet niet het vierde wiel aan een sportwagen worden.

    Onderwijs leidt mensen op om bij wijze van spreken “de beste voerman op de wagen “ te worden. Dat voertuig mag best drie wielen hebben. De driewielderkar was immers een goed voorbeeld van doelmatigheid, efficiëntie, handigheid, etc. dat de Nederlandse landbouw in tijden van crisis voortbracht.

    Onderwijs hoort jongen mensen te leren naar toekomst en naar verleden te kijken.

    Ir. Cees Zoon, ondernemer, onderzoeker, overheidsaviseur en docent

  • Ad Merks schreef:

    Prachtige, mooie inhoudelijke reactie!
    Burgers/consumenten wel graag meenemen in de sportwagen.
    Zie ook http://www.boer-en-co.nl voor meer info.

GEEF EEN REACTIE

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Innovatie en duurzaamheid met onderwijs in Gouden Sportwagen! voor Boerenlog.

Meta

%d bloggers liken dit: