Foodinnovatie toverwoord voor de landbouw?

februari 17, 2012 § 3 reacties

Foodinnovatie lijkt wel het toverwoord voor de landbouw, vooral bij t.v-koks en trendwatchers valt dat op. Wij zijn gewend dat consumenten nog kiezen voor de 3V’s, namelijk Veilig, Voordelig en Vanzelf in de supermarkt. Consumenten kiezen daarmee nog steeds voor gezond en betaalbaar voedsel, vaak onbewust of uit gewoonte, soms onder invloed van dure reclame. Maar met Foodinnovaties kunnen we meer dan nu de consument verleiden en hogere marges bewerkstelligen voor de boeren en de tuinders, aldus sommige t.v.-koks en trendwatchers. Maar dan mogen we geen last meer hebben van pesticiden, antibiotica, inbreuken op dierenwelzijn in de stal of  op arbeidsomstandigheden van seizoenswerkers. Verleiden kan dan bijv. bij groente&fruit met kreten en toepassingen als gezond, biologisch, authentiek, lokaal, fairtrade, kwaliteit,streekeigen, natuurlijk en bovenal met hippe namen. Maar dezelfde consumenten zijn juist bij vlees gevoelig voor kreten en toepassingen als biotechnologie, dierenwelzijn, Salmonella, fabrieksmatig, globalisering, megastallen, energieverspilling en technische namen zonder herkomstaanduiding. De Vlaamse trendwatcher Herman Konings heeft de consumentenvoorkeuren samengevat in zijn boek LATTE MACCHIATA, waarbij hij uitspraken doet over de zgn. babyboomers (50 plussers) en de jongeren (20 plussers). Babyboomers gaan voor LATTE oftewel Lokaal, Authentiek, Traceerbaar, Trouwhartig en Ethisch. Het Vlaamse woord trouwhartig staat hier voor kwaliteit en betrouwbaarheid. De jongeren kiezen steeds meer voor MACCHIATA oftewel Meerlagig, Aanstekelijk, Cultainment, Consumanderen, Hilarisch, I-motie, Anticiperen, Toonaangevend en Openheid.  Bij de samenvoeging cultainment gaat het om een combinatie van cultuur en entertainment; bij I-motie gaat het om ICT/social media en emotie. Consumanderen is een reactie op consuminderen, waarbij jongeren laveren tussen economische en ecologische waarden en normen bij aankoop van produkten.  Zoals de diverse lagen zich bij deze bekende Italiaanse koffie vermengen, zo gebeurt dat ook met de waarden en voorkeuren van beide generaties. De babyboomers laten zich bij eten inspireren door hun kinderen en de jongeren op hun beurt laten zich inspireren door hun ouders, aldus Herman Konings. Voorwaar geen gemakkelijke opgave voor onze Foodinnovators en voor de verbetering van de marges in de landbouw. Verleiden van consumenten gebeurt nu door de retailers/inkopers van supermarkten en producenten van A-merken. Boeren en tuinders zullen zelf een vuist moeten maken bij de ontwikkeling van Foodinnovaties en het afdwingen van hogere marges de komende jaren in de landbouw. Kan landbouw zelf een A-merk worden en met duurzaamheid en diversiteit de LATTE MACCHIATA evenaren? Herman Konings noemt de landbouw in zijn artikel zelfs al de “Wellness van Nature” en wij herkennen nog de term “Ondernemers van Nature”, als mooie aanduiding van onze boeren en tuinders. Foodinnovatie is dan ook geen toverwoord, maar een must voor de positie van de landbouw!

Advertenties

Getagd: , , , , ,

§ 3 Reacties op Foodinnovatie toverwoord voor de landbouw?

  • Giedo De Snijder schreef:

    Goed artikel dat wat vandaag rond Food leeft bij de consument nog eens op een rijtje zet. En dan nog onrechtstreeks van een Vlaming 😉
    Tja, al zijn kreten, sexy&hippe namen, verrassende verpakking maar schrale uitingen van foodinnovation, ze zullen ongetwijfeld enig succes opleveren.
    Zelf heb ik wel wat bedenkingen bij FoodInnovation. Is dat geen overroepen begrip? Is het echt HET wondermiddel om meer marge te genereren? Een patat in vierkante bolletjes ipv ronde? Zou het kunnen dat in de dwangmatige zoektocht naar vernieuwing iets essentieels vergeten raakt, misschien wel wat verloren gaat? Iets oubollig, iets very basic … de ‘ziel’.
    Geen waarde zonder waardeN …

  • Ad Merks schreef:

    Beste Giedo,

    Goede opmerkingen; bij het schrijven van deze blog kreeg ik hetzelfde gevoel.
    Wat is nog authentiek, natuurlijk en eerlijk richting consumenten?
    Wat kunnen we leren van de Slow Food beweging en de biologische sector;ziel/emotie/gevoel?
    Vernieuwing kan ook zijn bewust terug naar het oorspronkelijke, terug naar de basis.
    En dat goed en rechtstreeks met social media communiceren naar de consumenten.
    Welkom voor een eigen column/artikel op http://www.boer-en-co.nl,

    Ad Merks

  • Giedo De Snijder schreef:

    Die welkom hou ik graag in ’t achterhoofd. Tot binnenkort 😉

GEEF EEN REACTIE

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Foodinnovatie toverwoord voor de landbouw? voor Boerenlog.

Meta

%d bloggers liken dit: