Liever SAMEN optrekken, dan boer&boerin blijven pesten!

februari 2, 2012 § 6 reacties

Boer&Co heeft het initiatief genomen om “SAMEN” op te trekken met de NGO’s oftewel de burgerorganisaties en milieuorganisaties. Om daarmee een open dialoog te bewerkstelligen tussen boeren en burgers, een platform voor (boeren)organisaties en NGO’s. Dus met elkaar in gesprek, het liefst aan de keukentafel, en zo veel mogelijk argumenten met elkaar uitwisselen. Een prima initiatief van Boer&Co, de moeite van het uitproberen waard. Laat de NGO’s, burgerorganisaties of milieuorganisaties, maar aan het woord in onze vakbladen en op onze websites. En laat omgekeerd de boeren en boerinnen zich zo veel mogelijk uiten op hun websites en in hun kranten. Dus over en weer standpunten uitwisselen, feiten vertellen, emoties uiten en SAMEN gaan voor duurzame landbouw. En zelfs de mogelijkheden van co-creatie benutten, waarbij de burgers samen met de boeren bepalen, hoe de veehouderij eruit kan zien in 2015 en verder. VarkensInNood verzorgt de aftrap op de website http://www.boer-en-co.nl onder het opvallende kopje SAMEN, maar er volgen er zeker meer. En de boeren en boerinnen wil ik vragen: reageer met gevoel en verstand, met emotie en ratio. Daarvoor hoeven we ons niet te schamen, dat doen de burgerorganisaties en milieuorganisaties ook regelmatig in het openbaar of op Twitter. Wees direct en authentiek, (h)eerlijkheid duurt het langst en zichtbare landbouw heeft de toekomst!  Diverse NGO’s zijn inderdaad op Twitter te volgen of hebben al een pagina op Facebook; via @Boer_Co of @boerenlog zijn wij in ieder geval al actief op Twitter, SAMEN met een grote groep boeren en tuinders inmiddels. Welkom op de digitale snelweg, op het virtuele platform van (boeren)organisaties en NGO’s, met als hoofddoel agrocommunicatie&marketing ter ondersteuning van de wensen/eisen vanuit People, Profit, Planet en Passion (oftewel duurzame land- en tuinbouw). Dus NGO’s: geen boer&boerin blijven pesten, maar samen de schouders eronder, zeker ook richting supermarkten en overheid.  PartijvoordeDieren wordt dan PartijvoordeBoeren, WakkerDier wordt dan SlapendDier?, NatuurenMilieu wordt misschien wel BoerenMilieu, VarkensInNood wordt VarkensInWelbehagen?, MilieuDefensie misschien zelfs MilieuOffensief, MegastallenNee wordt MegastallenJa en notabene Ongehoord wordt geaccepteerd als Gehoord! Een prachtige uitdaging in 2012, meer dan een droom, wie pakt als tweede de handschoen op? Volg de ontwikkelingen op http://www.boer-en-co.nl en kom met suggesties en adviezen.

 

Advertenties

Getagd: , , , , ,

§ 6 Reacties op Liever SAMEN optrekken, dan boer&boerin blijven pesten!

  • Hugo Hooijer schreef:

    Helemaal mee eens. Boeren zijn op zoek naar draagvlak en NGO’s kunnen de steun van boeren goed gebruiken voor hun eigen geloofwaardigheid. Daar waar de doelen overlappen moet er samengewerkt worden, dat is voor iedereen goed. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat boeren en NGO’s soms ook ronduit tegenstrijdige belangen hebben.

    Overigens, Milieu Offensief bestaat al en had de twijfelachtige eer om ene Volkert van der G. tot haar gelederen te rekenen. Dus of die naamsverandering nou zo’n goed idee is…

  • Ad Merks schreef:

    prima reactie,
    excuses voor Milieu Offensief, beter Milieu Progressief.
    had ik kunnen weten!!

  • Ton van Dijk schreef:

    Communiceren kan nooit geen kwaad. Hou één ding toch wel in de gaten: Van een groot aantal NGO’s is de belangrijkste doelstelling zichzelf in stand houden. Dat beinvloed en kleurt de discussie vaak en staat een consensus in de weg.

  • Ad Merks schreef:

    Beste Ton,

    Ik begrijp de reactie, maar als Boer&Co gaan we de uitdaging toch SAMEN aan. Wel goed om alle NGO’s eens in beeld te brengen met wat ze wel doen of niet doen en met hoeveel overheidsgeld, dat gepaard gaat. Iets voor de nieuwe productschappen of het LEI?

    Met groeten,
    Ad Merks

  • Ton van Dijk schreef:

    Beste Ad,

    Alvorens de discussie aan te gaan lijkt het verstandig om een juist beeld te hebben van met wie aan tafel gezeten wordt. Welke doelgroep wordt vertegenwoordigd en wat is omvang en bereik. Wat is hun werkelijke invloed op het koopgedrag van je doelgroep. Wat is hun invloed op de beleidsmakers/ politici. Stemmen trekken vergt andere middelen dan een voedingsmiddel verkopen. Vrije idealen zijn geheel anders dan koopkrachtige idealen. Welke methoden worden voor en achter de schermen gehanteerd. Wat zijn de zichtbare doelstellingen maar vooral ook wat zijn de verborgen doelstellingen. Het is vaak moeizaam en vergeefs discussiëren als de verborgen agenda’s niet bekend zijn. Hoe ideëel zijn hun motieven. De agri business heeft hier een heel grote achterstand
    Als je er over nadenkt is het sowieso al heel apart, dat veel van deze organisaties zo weinig transparant zijn terwijl ze toch (veel?) gemeenschapsgeld opstrijken.
    Misschien dat het LEI dit allemaal boven water kan krijgen. Wordt hele kluif.
    SAMEN is mooi maar in mijn visie pas dan wanneer er echt transparant is wat de gezamenlijke doelstelling is. Ik betwijfel of de NGO’s daartoe bereid zijn.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ton

  • Laat die NGO’s zelf maar eens het goede voorbeeld geven en zelf investeren in een varkensbedrijf. Ik ben eens benieuwd hoe een varkensbedrijf van bijvoorbeeld Wakker Dier er uit zou zien.
    Als ze werkelijk een goede vondst kunnen presenteren, kan hun bedrijf een voorbeeld zijn voor anderen. En dan hebben ze een belangrijk doel bereikt. Dus ze kunnen daarvoor best hun campagnebudget aanspreken, dunkt me.

GEEF EEN REACTIE

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Liever SAMEN optrekken, dan boer&boerin blijven pesten! voor Boerenlog.

Meta

%d bloggers liken dit: