Consumenten gaan voor gezond en betaalbaar!

januari 15, 2012 § Een reactie plaatsen

Afgelopen week heb ik een prima presentatie gehoord van Ge Backus (onderzoeker WUR-LEI) over het consumentengedrag bij het winkelen. Consumenten belijden duurzaamheid meer met woorden, dan met daden in de supermarkt. Ze vinden duurzaamheid wel een belangrijk thema, maar hun “ego” gaat nog steeds boven het “eco”. Bovendien worden heel veel boodschappen gedaan uit gewoonte, in plaats van kritisch en bewust winkelen. De inkopers van (grote) supermarkten hebben dit haarfijn  in de gaten; zij zorgen inderdaad voor gezond en betaalbaar voedsel.  Zij bepalen wat er in het winkelwagentje komt en niet de consument! Daarmee hebben we in Nederland misschien wel het goedkoopste winkelwagentje van geheel Europa, aldus Ge Backus. Door de zware, ondelinge concurrentie tussen de supermarkten zijn er nog meer prijsacties op komst, juist bij ons dagelijkse voedselpakket. Wat natuurlijk weer ten koste gaat van de marges en opbrengstprijzen voor de boeren en tuinders. Het wordt tijd, dat de consumenten, en dan met name de jongere generatie, zich realiseren waar het voedsel vandaan komt en wat deze ontwikkeling betekent voor het inkomen van de boeren en tuinders. Ook voor de food&agribusiness is duurzaamheid een belangrijk thema; duurzaamheid wordt hier vaak nog ingevuld met energiebesparing, milieu en gezondheid, volgens het WUR-LEI. Dierenwelzijn staat (nog) niet bovenaan de agenda van de food&agribusiness, wat daarmee overeenkomt met het koopgedrag van de consumenten. Maar dit betekent niet, dat we dierenwelzijn mogen vergeten. Nee juist niet, want de NGO’s en consumentenorganisaties maken zich wel druk om het dierenwelzijn. Maar wat is goed voor het dierenwelzijn, wat is natuurlijk en wat is onnatuurlijk gedrag in de stal? En wanneer komt er een soort welzijnsindex of liever in breder verband: duurzaamheidsindex op onze voedselproducten in het winkelschap om het vertrouwen van de consument (terug) te winnen? Ja, ook dat bepalen de inkopers van de (grote) supermarkten, want alleen bij boodschappen doen geldt heel vreemd: “wie de waar aanbiedt, die bepaalt de keuze” en dus helaas niet “wie de waar betaalt, die bepaalt de keuze”. Het is een wondere retailwereld met veel marktmacht en reclamegeld. De sleutel voor verbetering van de opbrengstprijs voor de boeren en tuinders ligt daarmee helemaal bij de inkopers van de (grote) supermarkten. Deze inkopers zijn daardoor steeds meer de zgn. ketenregisseurs voor food&agri en niet de NGO’s of consumentenorganisaties; terwijl de food&agribusiness zelf eerder afwachtend is en in ieder geval geen gezamenlijke vuist maakt richting retail! En de consumenten dan?, die kiezen natuurlijk nog steeds voor gezond en betaalbaar (ook uit gewoonte)!

Advertenties

Getagd: , , , , ,

GEEF EEN REACTIE

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Consumenten gaan voor gezond en betaalbaar! voor Boerenlog.

Meta

%d bloggers liken dit: