Waar is de BOERIN in de agromarketing? (deel 2)

oktober 23, 2011 § 7 reacties

Kijken we naar de marketing-uitingen in de landbouw, dan zien we bijna allemaal mannen-namen/gezichten. Na het debacle van glossy Gerda, zijn de agromarketeers overgegaan op oer-Hollandse namen als Guus, Gijs, Teun, Willem, Drees en Driek. Waar zijn de boerinnen gebleven, wel op Twitter, maar niet op de covers?, waarom vraag ik mij af. Zij zijn toch de (mede) beslissers en (mede) betalers, zeker daar waar het om voedsel en voedselproductie gaat. Mannen voor de agromarketing en vrouwen voor de sexy kalenders is wel erg kort door de bocht en simplistisch benaderd. Tijd voor een echte website of magazine rondom de boerin met een echte vrouwen-naam/gezicht. Ik ben in dit verband wel onder de indruk van de nieuwe uitgave van koeienclub CRV (voorheen Holland-Genetics); daar is een zakelijk blad verschenen met boerinnen! Better cows, better life is hun slogan. Ik was vooral nieuwsgierig naar de naam, die daarvoor gekozen is. De BOERIN is volgens mij het meest krachtig en staat goed in het schap naast Guus, Teun of Driek. De zgn make-over in hun blad had wat mij betreft niet gehoeven, want daarmee wordt het weer zo’n vrouwenblad. Toch jammer dat de collega in de varkenssector Topigs (Pigture-groep) gekomen is met het blad “Varken”, verrassend en veelzijdig volgens de cover, maar geen boerin te bekennen. Een gemiste kans om ook daar de boerinnen voor het voetlicht te brengen, in navolging van collega CRV. Waarom niet als agromarketeers de kracht herontdekken van onze eigen boer en tuinder en de reclame-uitingen combineren in een brandname/het A-merk BOER! en BOERIN! Via een opvallend label op de verpakking en via Twitter kunnen we ook nog extra reclame maken voor betrokken website of magazine. Dat is nog eens zichtbare landbouw , maar tegelijkertijd ook echte promotie van onze land- en tuinbouw! En veel beter dan de “scharrelboeren” van UNOX; deze marketeers moeten zich schamen om onze beroepsgroep op deze manier neer te zetten. Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Advertenties

Getagd: , , ,

§ 7 Reacties op Waar is de BOERIN in de agromarketing? (deel 2)

  • Carola schreef:

    Tja, de vrouw als stille kracht achter de boer. Hm, eigenlijk achter iedere succesvolle man…..

  • ad merks schreef:

    Klopt, maar van stille kracht mag de boerin op gaan vallen, zeker in de Agromarketing!
    Boer en boerin samen beslissen is de kracht van een agrarische onderneming en is daarmee een USP bij de verkoop van agrarische producten. Bedankt voor jouw reactie!

  • josien kapma schreef:

    boerin is juist superzichtbaar! denk bijvoorbeeld aan de boerin glossy, de melkveehoudster in de campina reclame, maar vooral al die #femaleagropower op twitter en boerinne-blogs. Het zijn naar mijn idee juist de boerinnen die naar voren komen en zichtbaar zijn op sociale media.

  • Stralend Geluk schreef:

    Sinds kort ben ik een fanatiek gebruiker van social media en kom ik steeds meer tegen over het boerenleven. Ik vind het leuk om te zien hoe boeren de kloof tussen hen en de maatschappij/stadsemensen proberen te dichten. Zoals Josien beschrijft, heb ik de afgelopen weken al meerdere blogs, websites of twitteraccounts van boerinnen gezien.

    Ik denk dat er veel vooroordelen zijn over boeren, het boerenleven, de manier waarop boeren voor hun producten en dieren zorgen.
    En ik denk dat ook vrouwen op een soms veroordelende manier worden benaderd. Onze maatschappij is veel op mannen gericht, we zien dit ook terug aan de bekleding van topposities, verdeling van salarissen enzovoorts.
    Daarom vind ik het zo leuk dat er steeds meer initiatieven zijn om het boeren leven te belichten en dan ook nog wel vanuit de vrouw!!
    Ik denk dat we nu in een tijd zijn aangekomen dat ook de boerin wel eens in het middelpunt mag staan, want zij wordt vaak vergeten, terwijl zij ooooo zo belangrijk is.

    Dus boerinnen laat je horen, zowel op internet als in magezines, tijdschriften of vakbladen! Ga ervoor!

  • ad merks schreef:

    Prima reacties!
    Mijn blog spitst zich toe op papieren uitingen in de non-sociale media, zoals advertenties en voorpagina’s van magazines. Friesland-Campina en straks CRV/CR Delta zijn positieve uitzonderingen. Terecht, bij de sociale media nemen de boerinnen het voortouw en dat juich ik toe, namens Boer(in)&Co. Op onze site is er altijd ruimte voor een Boerinlog!!

  • Rianne Dasselaar schreef:

    ‘De vrouw als stille kracht achter de boer..’?
    Ik ben een drijvende kracht:
    Ik melk; help bij het kalven en bij de slacht; ik bewerk het land; verplaats kalfjes, koeien en stieren; ik bouw en verbouw. Dit alles in een hard klimaat boven de poolgrens: Ik ben boerin in Lapland.

  • Ben het met je eens, de boerin mag af en toe best iets meer in beeld komen, maar ik heb het idee dat het op het moment al steeds meer gebeurd. Als ik bv de discussies op twitter volg, worden er hele zinnige dingen door boerinnen gezegd en gedaan! Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat er een hele generatie vrouwen is geweest die idd als stille kracht achter de boer (lees alle mannen) stond. Dat is zeker aan het veranderen, maar kan naturlijk niet in 1 keer!

GEEF EEN REACTIE

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Waar is de BOERIN in de agromarketing? (deel 2) voor Boerenlog.

Meta

%d bloggers liken dit: